Incepand cu data de 14 februarie
2015 intra in vigoare noul cod rutier. Fiind considerat mai aspru are rolul de
a descuraja soferii de la incalcarea reguliilor de circulatie. Mai jos puteti
gasii punctat principalele modificari la care trebuie sa fim cu totii atenti:
·
Odata cu
cresterea salariului minim pe economie de la 1 ianuarie punctul de amenda, care
reprezinta 10% din salariu minim, a crescut la 97.5 lei insa de la 1 iulie
acesta va creste din nou la 105 lei
·
Va creste
valoare contraventiilor minime de la 2 puncte amenda la 4 puncte amenda
·
Soferul
este obligat sa isi informeze pasagerii sa isi cupleze centura de siguranta in
caz contrar acesta va fi sanctionat cu 5 puncte amenda
·
Copii mai
inalti de 135 cm pot sta pe orice scaun din spate insa copii mai scunzi vor
calatorii in dispositive speciale altfel soferul va primi o amenda in cuantum
de 5 puncte amenda
Amenziile noului cod rutier conform actualului salariu minim pe economie
(975lei) pornesc de la 195 lei pana la un maxim de 9750 lei.
Mai jos puteti gasi o lista completa a modificarilor aduse codului
rutier conform Hotararii de Guvern 11/2015:
Art. I.
Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice,
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 876 din 26 octombrie 2006, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
2. La
articolul 97, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
Art. 97.
(1) Copiii
cu o înălţime de până la 135 cm pot fi transportaţi în autovehicule echipate cu
sisteme de siguranţă pentru conducător şi pasageri, denumite în continuare
sisteme de siguranţă, doar dacă sunt fixaţi sau prinşi cu ajutorul unui
dispozitiv de fixare în scaun pentru copii instalat în autovehicul."
3. La articolul 97, după alineatul (1) se introduc zece noi alineate, alineatele
(11)-(110), cu următorul cuprins:
(11) Dispoziţiile alin. (1) nu se aplică
în cazul transportului în autovehicule destinate transportului public de
persoane, precum şi în taxi, dacă în acesta din urmă copilul ocupă orice alt
loc decât cel de pe scaunul din faţă. Transportul copilului în vârstă de până
la 3 ani, în acest caz, se realizează sub supravegherea unei persoane, alta
decât conducătorul de autovehicul.
(12) Copiii
cu o înălţime de peste 135 cm pot fi transportaţi în autovehicule echipate cu
sisteme de siguranţă doar dacă poartă centuri de siguranţă pentru adulţi,
reglate astfel încât să nu treacă peste zona gâtului sau feţei, ori dacă sunt
fixaţi sau prinşi cu ajutorul unui dispozitiv de fixare în scaun pentru copii
instalat în autovehicul.
(13) Prin
dispozitiv de fixare în scaun pentru copii, în sensul prezentului articol, se
înţelege un ansamblu de componente capabil să fixeze un copil în poziţia şezut
sau culcat, care poate cuprinde o combinaţie de chingi ori elemente flexibile
cu o cataramă de fixare, dispozitive de reglare, elemente de prindere şi, în
unele cazuri, un scaun suplimentar şi/sau un scut pentru impact, ce poate fi
ancorat la un autovehicul, ori un sistem constituit dintr-un dispozitiv parţial
de fixare în scaun utilizat împreună cu centura de siguranţă cu rol de prindere
a copilului sau de fixare a dispozitivului, cum ar fi, fără a se limita la
acestea, scaun de siguranţă pentru copii, pernă de înălţare, care poate fi
folosită împreună cu o centură de siguranţă pentru adulţi, portbebe-coşuleţ
pentru sugari, scaun pentru sugari, chingă de ghidare, precum şi centură şi
sisteme de centuri pentru copii.
(14) Dispozitivul
de fixare în scaun pentru copii prevăzut la alin. (1) şi (12) trebuie să fie
omologat şi adecvat pentru caracteristicile fizice ale copiilor. Clasificarea,
reglementările privind standardele de omologare şi utilizarea acestor
dispozitive în funcţie de grupele de masă şi componenţa sistemelor sunt
prevăzute în anexa nr. 1F.
(15) Dispozitivul
de fixare în scaun pentru copii se instalează pe locurile din spate ale
autovehiculului, în conformitate cu instrucţiunile de montare furnizate de
către producătorul acestuia, cum ar fi manual, prospect sau publicaţia
electronică cu instrucţiuni care indică în ce mod şi în care tipuri de
autovehicule poate fi folosit sistemul în condiţii de siguranţă.
(16) Prin
excepţie de la prevederile alin. (15), tipurile de dispozitiv de fixare în
scaun pentru copii care, potrivit instrucţiunilor producătorului, pot fi
montate inclusiv pe locul din faţă destinat pasagerilor prin orientarea cu faţa
spre direcţia opusă direcţiei normale de deplasare a autovehiculului se
instalează pe acest loc doar în situaţia în care conducătorul dezactivează
airbagul frontal corespunzător locului, chiar şi în cazul autovehiculului
prevăzut cu un mecanism care detectează în mod automat prezenţa dispozitivului
instalat şi blochează declanşarea airbagului frontal corespunzător locului, sau
dacă autovehiculul nu este echipat cu airbag frontal corespunzător locului.
(17) Dispoziţiile
prevăzute la alin. (16) se aplică în mod corespunzător şi în cazul tipurilor de
dispozitiv de fixare în scaun pentru copii care, potrivit instrucţiunilor producătorului,
pot fi montate inclusiv pe locul din faţă destinat pasagerilor prin orientarea
cu faţa spre direcţia normală de deplasare a autovehiculului.
(18) Se
exceptează de la obligaţia de a fi fixat sau prins cu ajutorul unui dispozitiv
de fixare în scaun pentru copii ori de a purta centura de siguranţă pe timpul
transportului copilul pentru care este eliberat un certificat medical de
scutire pe motiv medical grav în care să fie menţionată afecţiunea care
contraindică purtarea acestor sisteme de siguranţă.
(19) Transportul
copilului în condiţiile prevăzute la alin. (18) se realizează pe locurile din
spate ale autovehiculului. În cazul copilului în vârstă de până la 3 ani,
transportul se realizează sub supravegherea unei persoane, alta decât
conducătorul de autovehicul.
(110) Conducătorul
de autovehicul care transportă un copil în condiţiile prevăzute la alin. (18)
are obligaţia să aibă asupra sa certificatul medical, în conţinutul căruia
trebuie să fie menţionată durata de valabilitate a acestuia. Dispoziţiile
prevăzute la alin. (6) se aplică în mod corespunzător."
4. 1La
articolul 97, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
(2) Copiii
în vârstă de până la 3 ani nu pot fi transportaţi în autovehicule care nu sunt
echipate cu sisteme de siguranţă."
5. La articolul 97, după alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alineatele
(21)-(23), cu următorul cuprins:
(21) Prin excepţie de la prevederile
alin. (2), copiii în vârstă de până la 3 ani pot fi transportaţi sub
supravegherea unei persoane, alta decât conducătorul de autovehicul, în
autovehicule destinate transportului public de persoane, precum şi în taxi dacă
în acesta din urmă ocupă orice alt loc decât cel de pe scaunul din faţă.
(22) Prin
excepţie de la prevederile alin. (2), copiii în vârstă de până la 3 ani pentru
care este eliberat certificatul medical prevăzut la alin. (18) sunt
transportaţi în autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranţă pe
locurile din spate ale acestuia, sub supravegherea unei persoane, alta decât
conducătorul de autovehicul. Dispoziţiile prevăzute la alin. (110) se aplică în
mod corespunzător.
(23) Copiii
cu vârsta de peste 3 ani, având o înălţime de până la 150 cm, pot fi
transportaţi în autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranţă doar
dacă ocupă, pe timpul transportului, orice alt loc decât cel de pe scaunele din
faţă."
6. La
articolul 148, punctul 5 se abrogă.
7. Articolul 225 se modifică şi va avea următorul cuprins:
Art. 225.
Anexele nr. 1A
- 1F fac parte integrantă din prezentul regulament."
8. După articolul 225 se introduce următoarea menţiune:
Prezenta
hotărâre transpune în legislaţia naţională prevederile art. 1 alin. (3) şi (4),
art. 2 alin. (1) lit. a) pct. (i), (ii) şi (iii), lit. b) şi c) şi art. 5
tezele întâi, a doua şi a treia din Directiva 91/671/CEE a Consiliului din 16
decembrie 1991 de armonizare a legislaţiilor statelor membre privind utilizarea
obligatorie a centurii de siguranţă în vehiculele cu o capacitate mai mică de
3,5 tone, publicată în Jurnalul Oficial, seria L, nr. 373 din 31 decembrie
1991, astfel cum a fost modificată prin Directiva 2003/20/CE a Parlamentului
European şi a Consiliului din 8 aprilie 2003 de modificare a Directivei
91/671/CEE a Consiliului privind apropierea legislaţiilor statelor membre
referitoare la utilizarea obligatorie a centurilor de siguranţă în vehiculele
cu masa de sub 3,5 tone şi prin Directiva de punere în aplicare 2014/37/UE a
Comisiei din 27 februarie 2014 de modificare a Directivei 91/671/CEE a
Consiliului privind utilizarea obligatorie a centurilor de siguranţă şi a
sistemelor de siguranţă pentru copii în vehicule."
9. După
anexa nr. 1E se introduce o nouă anexă, anexa nr. 1F, având
cuprinsul prevăzut în anexa la prezenta hotărâre.
Art. II.
(1) Pentru
o perioadă de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri,
poliţia rutieră din cadrul Poliţiei Române desfăşoară activităţi de informare a
participanţilor la trafic, astfel cum aceştia sunt definiţi prin Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu privire la
obligaţiile conducătorului de autovehicul şi la condiţiile privind transportul
copiilor în autovehicule prevăzute la art. 97 alin. (1) - (23) din Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.391/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
Informarea se realizează prin intermediul mai multor instrumente şi/sau acţiuni
specifice, cum ar fi, fără a se limita la acestea, comunicate de presă şi
informare prin mass-media, postarea informaţiilor pe site-ul Poliţiei Române,
organizarea unor acţiuni specifice în trafic sau în mod direct, în trafic, prin
poliţiştii rutieri.
(2) În
scopul realizării activităţii prevăzute la alin. (1), poliţia rutieră din
cadrul Poliţiei Române colaborează cu persoane juridice, organizaţii, organisme
responsabile de siguranţă rutieră, organizaţii neguvernamentale care îşi
desfăşoară activitatea în domeniul siguranţei rutiere şi cluburile
automobilistice interesate şi cooperează cu alte instituţii şi autorităţi ale
administraţiei publice de la nivel central şi local, în condiţiile legii.
Art. III.
Prevederile
art. I pct. 2, 3 şi 5 intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. IV.
Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de
aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 876 din 26 octombrie
2006, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin
prezenta hotărâre, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I,
dându-se textelor o nouă numerotare.
*
Prezenta
hotărâre transpune în legislaţia naţională prevederile art. 1 alin. (1) (parţial) şi alin. (2) din Directiva de punere în aplicare 2014/37/UE a Comisiei din 27 februarie 2014 de modificare
a Directivei 91/671/CEE a Consiliului privind utilizarea obligatorie a
centurilor de siguranţă şi a sistemelor de siguranţă pentru copii în vehicule,
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 59 din 28
februarie 2014.
Bucureşti, 14
ianuarie 2015.
Nr. 11.
ANEXĂ(Anexa nr. 1F la regulament)
Clasificarea, reglementările privind
standardele de omologare şi utilizarea dispozitivelor de fixare în scaun pentru
copii în funcţie de grupele de masă şi componenţa sistemelor
1. Dispozitivele
de fixare în scaun pentru copii se clasifică în 5 grupe de masă:
a) grupa
0, pentru copii cu masa mai mică de 10 kg;
b) grupa
0+, pentru copii cu masa mai mică de 13 kg;
c) grupa
I, pentru copii cu masa între 9 şi 18 kg;
d) grupa
II, pentru copii cu masa între 15 şi 25 kg;
e) grupa
III, pentru copii cu masa între 22 şi 36 kg.
2. Dispozitivele
de fixare în scaun pentru copii se împart în două clase:
a) o clasă
integrală care cuprinde o combinaţie de chingi ori de elemente flexibile cu o
cataramă de fixare, dispozitiv de reglare, elemente de prindere şi, în unele
cazuri, un scaun suplimentar şi/sau un scut pentru protecţie la impact, care
poate fi ancorat prin propria sa chingă integrală ori propriile sale chingi
integrale;
b) o clasă
neintegrală care poate cuprinde un dispozitiv parţial de fixare în scaun care,
atunci când este utilizat împreună cu centura de siguranţă a unui adult ce
înconjoară corpul copilului sau fixează dispozitivul în care se află copilul,
formează un sistem complet de fixare în scaun a copilului.
3. Dispozitivele
de fixare în scaun pentru copii se utilizează în funcţie de caracteristicile
fizice ale copiilor în conformitate cu:
a) grupa
de masă corespunzătoare pentru copii, în cazul dispozitivelor de fixare în
scaun omologate potrivit standardelor prevăzute de Regulamentul 44/03 al Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei
Naţiunilor Unite sau Directiva (77/541/CEE) a Consiliului din 28 iunie 1977
privind apropierea legislaţiilor statelor membre referitoare la centurile de
siguranţă şi la sistemele de reţinere ale autovehiculelor;
b) înălţimea
şi masa maximă a ocupantului căruia îi este destinat dispozitivul de fixare în
scaun pentru copii, astfel cum este indicat de către producător, în cazul
dispozitivelor de fixare în scaun omologate potrivit standardelor prevăzute de
Regulamentul Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite
nr. 129 privind dispoziţii uniforme referitoare la omologarea dispozitivelor de
fixare pentru copii utilizate la bordul autovehiculelor.
0 comments:
Trimiteți un comentariu